søndag 17. november 2013

Kilimanjaro….Moshi - Mti Mkubwa

Dag 1 og turen er endelig i gang……Etter en lang reise tok vi tidlig kvelden for å være klar til avreise i dag. Seks i morgest tørnet vi ut. Aller siste sjekk av bagasje, hva skal være med og hva skal bli igjen på hotellet. Som jeg skrev sist måtte vi også pakke til safarien etterpå. Denne bagasjen legges igjen på hotellet. Frokosten som bestod av blåe egg, ristet loff, krydrede tomater og en direkte grusom kaffe ble en dårlig start på dagen. Men mat må man ha, så det gikk ned på ett vis :))
Avgang skulle være klokken åtte på morningen, men for de som har vært i Afrika vet man at klokkeslett ikke er deres sterke side. Litt etter skjema var all bagasje veid inn på hotellet og plassert på taket av bussen. Bagen som skjerpaen skal bære får ikke veie mer enn 16-17 kg. Denne bagen inneholder alt av personlig utstyr som, liggeunderlag, sovepose, klær, toalettsaker, medisinskrin og ett lite matlager.

Vi forlater Moshi og kjører til Londorossi Park Gate som ligger 2250 moh. Her skal alle skrive seg inn i registreringsboka, bagasje veies inn på nytt igjen og all mat som vi skal ha på turen klargjøres og pakkes. Hver skjerpa har ikke lov å bære mer enn 20 kg totalt. Vårt team bruker blåe sekker hvor bagene og maten plasseres i, i noen sekker ble det vel bager og mat om enn annen….På denne innveiingen avgjøres det hvor mange skjerpaer de totalt må ha med. Skulle den totale vekten overstige mer enn 20 kg pr. person må de ta inn flere bærere. Bussen vår stoppet innen for en stor innhengning. Utenfor gjerdet stod det dusinvis av unggutter som håper på jobb. De blir plukket ut etter hvert som det trenges ekstra skjerpaer på hvert team. Mens teamet vårt pakket og veiet inn alt fikk vi utlevert hver vår eske med lunsj. Etter den begredelige frokosten ble vi helt overveldet over den gode lunsjen. Den lille esken inneholdt, kyllinglår, banan, appelsin, kjeks, boller, nøtter, meatpai og juice :))

Etter noen timer ved Landorossi Park kom vi oss avgårde i totiden. Siste bit av kjøretur tok vel godt over en time. Trur aldri jeg har kjørt på en værre vei. Det var fliring, hyling og høylytt roping i bussen. Veien var så dårlig at halvparten av skjerpaene måtte gå av bussen og gå siste rest av veien. Vel framme kriblet det i beina etter endelig å få starte på turen.
Det eneste vi bærer selv er en dagstursekk med klær, litt nøtteblanding/energibarer og vann. Jeg hadde camelbak noe jeg er utrolig glad for at jeg investerte i. Så lettvint å gå å supe vann under turen. Noe som absolutt anbefales. Inntak av væske er viktig.

Vi var seks stykk i vårt følge. Vi reiste ikke ned som en vennegjeng, men hadde meldt oss på en tur gjennom den lokale banken. Fire av de vi reiste sammen med hadde vi aldri truffet før. Etter dag en fant vi ut at denne gjengen var helmatch. Ganske raskt bestemte vi oss for at mål nr. 1 var at alle skulle nå toppen. Planen var å gå sakte, drikke ofte og si i fra at vi trengte pauser, rett og slett å passe på hverandre.

Turen i dag tok ca 2 1/2 time. Vi gikk såpass raskt at vi kom fram en stund før campen var satt opp. Leirplassen het Mti Mkubwa og ligger på 2750 moh. Etter litt venting og innskriving i boka var hele leiren satt opp. Man blir mektig imponert over de gutta hvor raskt og effektivt de arbeider på leirplassen. Etter en runde på skjerpaens toalett (for 2.gang)….. som bare er ett hull i gulvet ble vi klar over at vi hadde med oss vårt eget toalett. Ett eget telt med dobøtte….wow:o)
Etter at vi hadde fått pakket ut sovepose, liggeunderlag og ordnet inni teltet kom de med ett lite vaskefat og såpe til hver av oss. Vi ble helt satt ut over hvor mye de ordnet til oss.
Vi hadde sett for oss en uke uten vasking og toalettbesøk ute i det fri :o)
Ikke nok med dette. Eget mattelt med seks stoler, rødrutet duk på bordet og levende lys.
På bordet stod det nypoppet popcorn, kjeks, kaffe og te.
Til middag fikk vi servert suppe til forrett, spaghetti, potet, fisk og grønnsakssaus til hovedrett. Nydelig mat. Imponerende hva de har klart å lage. Været i dag: litt skyer, en god del sol og ikke noe vind.

Innveiing oppe ved Landorossi Park Gate

En del av maten og kjøkkenutstyr ble båret i slike kurver

Reglene for turen :))

Fordeling av bagasjen…

Klar til avgang :))

Dennis en av de to guidene våre

Matteltet vårt…

Dagens tekst skrives inn i dagboken

Å ligge godt var pri 1…
Pumping av luft i madrassen tok sin tid :))