lørdag 10. mai 2014

Kilimanjaro....Shira II - Barranco

Dag 3
Lengde: ca 9 km
Stigning: + 660 m Lava Tower, Lava Tower - Barranco - 550.  I dag gikk vi opp i høyden for så å gå ned igjen. Dette er akklimatiseringsdag før vi skal lengre opp .))
Høyde leir: 3950 m

Vi tørnet ut i sekstiden. Frokosten bestod også i dag av velling, ristet loff, pannekaker, pølser og egg. Ikke like lett å få ned den vellingen, men må man så må man.
Etter at vi måtte purre på guiden var var det avmarsj litt før halv ni. Litt etter skjema.....
Vi ble tidlig enig om at vi skulle, som gruppe gjøre alt for at alle skulle nå toppen. Den største utfordringen for å nå toppen er nok inntak av væske, mat og puste riktig (slik vi så det da)
Så fra denne dagen gikk vi på en rekke for å hjelpe hverandre med drikkeflaske opp og ned av sekk. Monica og jeg hadde camelbak, det var en lønnsom innvestering. Anbefales på det sterkeste...
En ting til vi gjorde var å holde ett jevnt tempo. Vi ble ofte forbigått av andre grupper som rushet avgårde....som vi tok igjen lengre opp. Da var de utmattet fordi de hadde gått så raskt oppover.
Lunsjen ble inntatt opp ved Lava Tower. I dag fikk vi servert marinert kylling, chips, muffins, appelsin, banan og nøtter. Jeg slet litt med maten i dag, men fikk i meg litt chips, alle sine bananer og litt appelsin. Etter lunsjen gikk turen først litt nedover, så oppover før det bar ett godt stykke nedover igjen til leirplassen. Utsikten på turen i dag har vært absolutt fantastisk...100 vis av bilder er tatt. Vel framme på leirplassen gjorde vi "andedansen" som en hyllest til oss selv for dagens bragd. Dette er en barnehagedans, så skjønner at vi fikk litt oppmerkosmhet pga av denne dansen (som ble ett fast daglig rituale). Dagens middag bestod av: potetsuppe, frityrstekt mais, bønner, ris m/erter, salat, kyllingklubber og vegetarsaus. Denne campen var den største vi hadde overnattet i til nå.
Når vi forlot matteltet fikk vi sett ett fantastisk skue. Tåka/skyene lettet og vi rakk akkurat å se fullmånen som steg opp over veggen. Samtidig fikk vi ett lite glimt av den beryktede frokostveggen vi skulle opp dagen derpå. Etter ti femten minutter var tåka tilbake og skuet var over. En fantastisk opplevelse :))

En av "vårres karra" som vi sa når de passerte oss.
Vårt team hadde de blå posene. Føltes ikke alltid like godt når vi så de slet på
all vår baggasje. Men hadde det ikke vært for oss, så hadde de
ikke hatt jobb heller.......

Slik gikk no dagan.....

Litt morsomt med dennne mannen, som vi kalte Mr. Peru
(han kom fra Peru da). Vi møtte han om og om igjen...