søndag 6. juni 2010

3 timers gudstjenste:)))
















I skrivende stund er jeg så irritert at jeg nesten koker over. Flere ganger har det skjedd når jeg skal redigere bilder at hele teksten har blitt borte, og nå har det skjedd atter en gang. Det var halvannen times arbeid rett i søpla:(
Så denne gangen blir det en kort versjon...

I dag fikk endelig Adam æren av å ta oss med til kirken sin. Som jeg sikkert har skrevet tidligere betyr gudstroen og kirken veldig mye for mange i Ghana. Og de vil så gjerne vise oss den kirken de har tilhørighet til.
Når man skal til gudstjeneste her er damene pyntet i flotte kjoler, og mennene i dress eller skjorte og penbukse. Jeg hadde jo selvsagt glemt kjolen min hjemme i Harstad, for andre gang, så den måtte sendes som brev til Oslo (takk snille mannen min), så med fly nedover hit, sammen med Christel:o)) Så når Chirstel og kjolen var på plass kunne vi gå til gudstjeneste.
Klokken halv ni i dag var vi tre damer ferdig pyntet og klar til avhenting. Kirkedørene åpnes klokken åtte om morgenen, og fram til klokken ti er det sang og musikk med eget band og damekor. Når vi kom til kirken like før ni, var den allerede halvfull, det vil si ca 500 stykker:) Når pastoren begynte sin preken klokken ti var det nok over 1000 mennesker samlet i kirken. Den er delt i to, hvorpå den ene halvdelen er for de voksne og den andre for barna, som Adam selv sa, barna må være på den andre siden, det er så mye bråk med de:)
Denne kirka hadde jo ikke noe aircondition, bare noen vinduer som stod på gløtt, så den første timen var vi ganske så svette, og når det ga seg etter hvert, kom tørsten:)
I løpet av gudstjenesten er det to kollekter, og det er vanlig å gi samme pengesum begge gangene. Det var også en 3. pengeinnsamling som ble levert i en egen konvolutt, i en kurv framme ved prekestolen. Hvem i menigheten som ga penger denne gangen, og hvorfor de gjorde det glemte jeg desverre å spørre om.
Prekenen var delt inn i to, hvor den første delen handlet om skatt. Pastoren snakket mye om viktigheten av å betale skatt, og at dette var penger som kom de selv til gode. Den andre og siste delen av prekenen handlet om ekteskap. Han berettet om hvor viktig det var å bruke god tid på å finne den rette ektefellen. De ekteskap som var inngått hvor partene ikke kjente hverandre godt nok, endte ofte opp med skilsmisse. Han snakket også om viktigheten av å ta vare på hverandre, gjøre hverandre glade, se etter positive sider hos hverandre og ikke lete så hardt etter de negative sidene, og sørge at hver dag ble som en fest.
Først ut var damene, hvor vi skulle be en bønn for våre ektemenn, og det gjorde jeg jo. Vi ba for et lykkelig ekteskap og lovet å være snille, gode og pliktoppfyllende hustruer. Så nu er det bare å vente i spenning der hjemme:)
Selve preken til pastoren varte i vel halvannen time, det kan høres lenge ut, men gudstjenesten var fylt med latter, klapping og småprating.

Når gudstjenesten var over, dro vi damene til La Palm Beach. Slappet av i solsteiken, i hver vår solseng under en parasoll:)
Har hatt en super søndag i Afrikas land...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Geirangerfjorden

På tur ned Ørneveien stoppet vi i ørnesvingen.  Med over 700 000 besøkende hvert år er jeg glad ...