tirsdag 8. juni 2010

The Shai Hills Resource Reserve.......

I dag har vi besøkt The Shai Hills Resource Reserve som ligger ca fem mil nord øst for Accra. Har kjørt denne veien noen ganger, så begynner faktisk å kjenne meg her også:)))) ett par ganger til Ada, en gang til Wli Falls og på "out rich" turen med Dr. Narh......
Som vanlig er det Adam som er sjåføren vår. Han har kjørt alle studentene, og lærerne som har vært her nede på de samme utfluktene, så når han kommer med en bil full av obrunier så vet de godt hvem han er:))))
Siden vi skulle langt ut i bushen som Adam sa, måtte vi handle vann til oss selv, og bananer til apene før vi dro. Første stopp i dag var et besøk hos apene, apetypen som er her kalles for Vervet monkey eller bare for Vervet (trur jeg). Når vi kom dit var de fleste apene samlet ute på hovedveien......men det tok ikke lang tid å lokke de inn når vi åpnet bananposen. Men det var ikke alle som fikk bananer, de fleste gikk til "sjæfen" sjøl. Det var tydelig at apene hadde stor respeket for han, for selv hvor lyst de hadde på bananer turte de ikke å komme å hente noen bananer hos oss. Når vi hadde fotografert og sett nok der, kjørte vi videre inn til antilopene og hulen. Veien var alt annet enn bra, så med Adam sin lille bil ble det en meget humpete og gjørmete tur innover:))))
Ett godt stykke på vei innover til hulen så guiden vår antilopene, og de var mange.....det "beste" var at vi kunne kjøre så nært at vi fikk sett de på nært hold, og ikke minst tatt noen og mange mange bilder:o)
Siste stopp på turen i dag var hulen Sayu Cave som er den nest største av de tre hulene som er er. Den minste hulen heter Hieweyu, mens den største heter Adwuku, og er den som byr på mest fysisk utfordring, turen tar mellom 5-6 timer. Denne hulen skulle vi gjerne besøkt, men på grunn av regntiden gikk det desverre ikke. Har hørt at utsikten skal være enorm herfra.....
Shai Hills var hjemmet til Shai folket helt fram til 1873, men ble tvangsflyttet av den britiske hæren under kolonitiden. De mistenkte Shai folket for blandt annet å begå rituelle drap.
Vi kunne bare besøke deler av grotten på grunn av regntiden. Inngangen til den innerste hulen hvor høvdingen bodde var "sperret" av 100 vis av flaggermus.
På vei tilbake til Sakamuno kjørte vi innom Tema marked som er det eneste markede i hele Tema. Så alle selgere var samlet her............og de var mange. Fra utsiden så det ut som et vannlig lite marked, men det var bare på utsiden, inni var det så mange boder og små trange "gater" at man kunne gå seg bort der inne. Her inne fikk man kjøpt det meste man trenger, alt fra syltelabber, fisk i alle varianter og hele dyr.................
Lukten her inne var ubeskrivelig, og noen plasser helt ekstrem, det var så ille at vi kjente kvalmen kom ett par ganger. Her var det såååå varmt i går, og det gjorde jo heller ikke besøket inni markede noe bedre. Det var meget godt å komme hjem å slenge bena i hver vår stol ute......